God Almighty says in the
Holy Quran: "By Time, Indeed, mankind is in loss, Except for those who
have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and
advised each other to patience." Firman Allah Ta'ala: 'Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu
dalam kerugian Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka
pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.' (Qur'an, Al-Asr 103)
REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" HebrewKing@mail.com
Spread the WORD: Iman
REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" worlduptown@yahoo.co.uk

REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" HebrewKing@mail.com
REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" worlduptown@yahoo.co.uk
Sejarah ‘R
i b a
Seperti yang kita tahu, Allah telah
mengharamkan pengambilan riba (Penindasan) dan dalam urus niaga fakta yang
melibatkan riba dalam apa-apa cara. Ayat di dalam Al-Quran Kitab (yang lengkap
sempurna) dan pelbagai hadis tentang subjek ini menjelaskan bahawa ia tidak
hanya mengharamkan, tetapi yang dilarang dalam terma kuat.
Ia disebut sebagai 'peperangan menentang
Allah dan Rasul' dan sebagai '30 kali lebih buruknya daripada zina. '
Barangan yang kukuh! Sekarang, Allah
melarang jika Allah membuat sesuatu yang dilarang ia tidak, hanya untuk demi
melarang sesuatu. Ia adalah kerana terdapat kemudaratan dalam perkara itu untuk
manusia dan larangan itu adalah perintah bahawa orang ramai tidak harus
menyebabkan diri mereka sendiri atau memudaratkan orang lain dan mengganggu
keseimbangan masyarakat umat manusia.
Seperti yang kita lihat, riba kini telah
menembusi setiap ruang lingkup masyarakat hidup kita. Ia adalah jenis riba
kepada semua rasuah dan racun ia menyentuh dan tidak ada keraguan bahawa riba
adalah punca segala penyakit dengan masyarakat kita yang adalah berkiatan
(riddled).
Di mana sahaja ada masalah, jika anda
mengesan kembali, anda mendapati riba itu sama ada secara langsung atau tidak
langsung punca. Oleh itu, semua yang perlu kita lakukan untuk memahami mengapa
riba dilarang kita adalah untuk melihat di sekeliling kita dan lihat apa amalan
tanpa had telah membawa kira-kira.
Kini semua umat Islam tahu bahawa riba
adalah haram di dalam Islam. Apa yang kebanyakan orang tidak tahu bahawa ia
adalah juga benar-benar dilarang kepada orang-orang Yahudi dan Kristian juga.
Soalan mesti ditanya bahawa jika ini berlaku, bagaimana keadaan sekarang dapat
berlaku?
Sebagai umat Islam yang hidup dalam masa
ini, ia adalah penting untuk kita ketahui ini kerana sehingga kita memahami
sifat sistem kita hidup di dalam dan yang pernah memerintah sebahagian daripada
DUNIA, kita tidak akan dapat menggantikannya, dan memulihkan had Allah yang
adalah menjadi tanggungjawab kita untuk melakukan segala kekuasaan yang kita
dapat.
Apabila kita lihat, satu gambaran yang
menarik telah timbul yang sebagai orang Islam, kita sebenarnya menjangka untuk
melihat, dan itulah pengenalan riba telah pergi seiring dengan kemusnahan
kepercayaan dan nilai-nilai agama dalam masyarakat.
Seperti yang saya katakan, riba, yang
menyalahi undang-undang Allah, adalah seperti dilarang kepada orang-orang
Yahudi dan Kristian kerana ia adalah untuk umat Islam. Terdapat teks-teks
khusus yang melarang di dalam Taurat dari zaman Nabi Allah Musa Alayhis Salam
dan ia adalah antara perkara-perkara yang bahawa orang-orang Kristian yang
diterima apabila mereka dicincang dan mengubah ajaran Hazrat, Sallallaahu
`Alayhi-waa-Sallam.
Walau bagaimanapun, orang-orang Yahudi
didapati atau mencipta jalan untuk lari dan datang dengan teks membenarkan
mereka untuk mengamalkan riba sebagai senjata terhadap musuh-musuh mereka,
kerana seperti yang dapat dilihat dari keadaan hari ini, riba adalah cara yang
hanya segelintir orang boleh mendapatkan kuasa ke atas banyak. Bagaimanapun,
seluruh orang Yahudi abad digunakan sebagai satu cara untuk mendapatkan kembali
mereka sendiri terhadap orang-orang Kristian, yang mereka ditindas.
Walau bagaimanapun, di sebalik fakta bahawa
mereka tidak dapat sangat kaya, mereka membenci dan dibenci untuknya. Dalam
abad ke-12, beberapa orang-orang Yahudi Bahasa Inggeris yang begitu kaya bahawa
mereka dibayar) cukai yang dipungut di seluruh ke-abad, tetapi tidak lama
kemudian ia kembali kepada mereka dan orang-orang yang tidak mati oleh rakyat telah
diusir keluar dari negara, tidak kembali yang mana nanti kita akan lihat selama
350 tahun.
Supaya keadaan setakat sebagai riba adalah
berkenaan. Terdapat beberapa peminjam wang kerana orang-orang dalam keadaan
yang sukar akan sentiasa perlu untuk meminjam wang, tetapi ia adalah pada skala
yang sangat terhad dan orang-orang yang tidak dibenci dan dicerca kerana ia
diketahui bahawa apa yang mereka lakukan telah dikutuk dan terhadap
Undang-undang Ilahi.
Penghinaan paling teruk mungkin anda boleh
memberi sesiapa sahaja dalam masyarakat yang telah memanggil mereka lintah
darat. Manakala sekarang mereka mungkin panggilan satu! Pengganas atau
fundamentalis Islam, maka mereka akan memanggil mereka 'lintah darat'
Ini kekal keadaan sehingga abad ke-16
apabila sesuatu berlaku yang benar-benar mengubah cara riba dianggap dan
dibenarkan apa yang telah berlaku berlaku. Apa yang berlaku dikenali sebagai
'Reformasi'.
Di Jerman, Martin Luther memutuskan, dengan
beberapa justifikasi, bahawa Gereja Roman Katolik telah menjadi betul-betul
rasuah. Beliau merasakan bahawa Gereja, dan bukannya bertindak sebagai jambatan
antara manusia dan Tuhan, menghalang mereka mempunyai akses kepada Tuhan, itu
dia memisahkan dirinya dari Rom dan mencipta Gereja Protestan.
Walau bagaimanapun, dengan berbuat
demikian, ia melemparkan bayi dengan air mandi kerana dengan melakukannya, dia
menolak undang-undang kanun yang cara bahawa apa yang ditinggalkan Syariah di
dalam agama Kristian boleh berkuat kuasa dalam masyarakat. Ia adalah sedikit seperti
seseorang yang mengatakan kita mesti kembali kepada sumber-sumber Kitab wa
Sunnah yang tulen dan pada masa yang sama membuang semua fiqh yang pergi dengan
mereka.
Keputusan sebenar apa yang dia lakukan
adalah (1) agama yang berhenti sebagai sesuatu yang melibatkan setiap aspek
kehidupan manusia dalam cara satu ketara dan menjadi satu perkara swasta antara
individu itu dan Tuhannya dan (2) bahawa ia adalah sekarang mungkin untuk
sesiapa sahaja memutuskan sama ada sesuatu yang tidak betul atau salah.
Berikutan daripada apa yang Luther telah
dilakukan, Calvin mengasaskan sebuah negara teokratik di Geneva dan ini membawa
kita kembali ke riba. Dia, di atas nama agama, telah meluluskan satu fatwa yang
buat kali pertama membenarkan amalan riba, dengan alasan bahawa keadaan
komersil yang begitu berubah bahawa ia telah menjadi perlu.
Fakta bahawa dia telah dilindung nilai
bulat dengan syarat-syarat yang ketat yang dibuat tiada perbezaan.
Peniaga-peniaga yang tidak bertanggungjawab menerkam dengan berlagak sombong
megah. Riba kini dibenarkan dan akan segera malah akan dihormati. Isu itu kini
menjadi tidak sama ada riba telah dibenarkan atau tidak, tetapi berapa banyak?
Dalam satu pukulan, seluruh bangunan ekonomi telah berubah.
Ada, tentu saja, tentangan dan daripada
belakang berani berperang yang berlangsung selama hampir satu abad, Satu
Perancis dipanggil Brodin meletakkan mana-mana yang sangat ringkas. Beliau
berkata, 'Mereka yang mempertahankan kenyataan di bawah perlindungan agama
bahawa riba sederhana 4 atau 5% adalah semata-mata kerana keuntungan peminjam
sebanyak sebagai pemberi pinjaman yang menyalahi undang-undang Allah yang
melarang riba benar-benar dan tidak boleh ditarik balik.'
Walau bagaimanapun, beliau dan orang-orang
seperti beliau tidak dapat membendung banjir yang terus dengan tidak hingga ke
hari ini.
Seperti yang kita lihat, ia adalah
perpecahan agama yang membenarkan riba datang di dalam dan sejak agama sebagai
penjaga Undang-undang Ilahi adalah musuh riba, agama telah pergi atau sekurang-kurangnya
dibuat betul-betul mati pucuk sebelum lintah darat akan mempunyai cara mereka
sepenuhnya.
England adalah arena di mana proses ini
berlaku. Berikutan duluan Luther dan Calvin, walaupun dalam hal ia adalah
semata-mata daripada kepentingan diri, dan English King, Henry VIII, berpecah
dengan Rom dan mengasaskan Church of England.
Sehingga ini agama masa telah ditubuhkan
pihak berkuasa akhir dalam semua perkara dan segala-galanya adalah lebih rendah
daripada. Henry menyertai bersama-sama agama dan negeri ini dalam dirinya
sendiri AMD dengan berbuat demikian meletakkan mereka pada kedudukan yang sama
rata.
Charles I mahu untuk mengembalikan agama
kepada tempat ketuanan tetapi apabila beliau cuba untuk berbuat demikian,
Oliver Cromwell berjuang dia dan Perang Saudara berlaku. Ia adalah perang
antara perintah tradisional dan perintah baru ekonomi yang diwakili oleh kelas
menengah.
Cromwell mengalahkan Raja, terpaksa dia
dilaksanakan dan menubuhkan Komanwel yang sebenarnya negara sekular yang
pertama. Di dalamnya agama telah tunduk kepada negeri ini, sebuah jabatan di
dalamnya.
Cromwell telah dibiayai sendiri oleh
pinjaman daripada bank Belanda dan salah satu syarat bahawa orang-orang Yahudi
telah dibenarkan kembali selepas 350 tahun hidup di England sekali lagi.
Kristian dan Yahudi menjadi kali pertama agama yang sama boleh diterima di
bawah negeri ini.
Pemerintahan beraja dipulihkan, tetapi atas
dasar perlembagaan, dan apabila telah merosakkan oleh James II, tamparan akhir
melanda. Pihak bank meletakkan manusia mereka sendiri dan William of Orange
telah dihantar dari Belanda untuk menjadi raja England. Lintah darat yang kini
dalam kawalan negara yang mengawal agama.
Dari kali ini ke atas agama menjadi semakin
tidak relevan. Ia tidak lagi mempunyai dan menggunakan apa-apa kuasa yang
sebenar di semua. Lintah darat telah memenangi hari.
Orang Islam melarikan diri proses ini
selagi sebagai sempadan antara Dar Al-Islam dan Dar Al-kufur kekal jelas dan
mempertahankan.
Walau bagaimanapun, apabila Napoleon
memasuki Mesir, luka terbuka telah diwujudkan di tengah-tengah Islam dan
melaluinya mengalir racun riba ke dalam aliran darah Islam. Pelajar telah
dihantar ke Eropah, Terusan Suez telah dibina, dan sesungguhnya dan dengan
serta-merta fatwah telah dikeluarkan menjadikan riba halal dan bank-bank yang
pertama telah dibuka.
Kini, sudah tentu, keadaan itu bahawa umat
Islam adalah seperti yang banyak dalam kuasa lintah darat sebagai Eropah atau
lebih-lebih lagi.
Betapa pentingnya isu ini boleh dilihat
daripada fakta bahawa ayats terakhir yang diturunkan di dalam Al-Quran tentang
riba dan Rasul Allah telah membuat suatu fakta menekankan dalam Khutbah Akhir
pada Haji Wida 'dan mengarahkan kita untuk memansuhkan berlepas dari itu.
. . . Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu
akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan
kamu.
Allah telah mengharamkan riba, oleh itu
segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.
Berwaspadalah terhadap syaitan demi
keselamatan agama kamu.
Dia telah berputus asa untuk menyesatkan
kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak
mengikutinya dalam perkara-perkara kecil . . . (Khutbah Terakhir Nabi Muhammad
Sallallaahu`Alayhi-waa-Sallam. Kutbah ini disampaikan pada 9 Zulhijah Tahun 10
Hijrah di Lembah Uranah, Gunung Arafah).
Kita perlu lihat bahawa sama seperti
Quraisy adalah musuh-musuh umat Islam pertama, musuh-musuh kita adalah lintah
darat dan sistem ekonomi seluruh dunia diperhambakan. Kita fikir kita
bertanggungjawab, bebas membuat keputusan rakyat, tetapi ini adalah angan-angan
sendiri.
Kita sebenarnya hamba pasif kepada sistem
yang rosak dan merosakkan ditubuhkan dengan melanggar langsung kepada
undang-undang Allah.
Tidak ada usaha dibuat untuk menghadapi ini
dan mengubahnya. Ia adalah seolah-olah kita berdoa di dalam
pembetung. Tugas kami adalah untuk menubuhkan Islam.
Kami bertanggungjawab kepada Allah untuk
menegakkan hukum-hukum Allah dan untuk melakukan ini, kita perlu berhadapan
dengan sistem ekonomi dan sememangnya banyak sistem yang lain di mana kita
hidup.
"Mansuh Cukai dan Semua Umat DUNIA Akan Jadi Jutawan"
MaaSyaaAllah, laa-quwwata-illaa-billah 'Ameen.
REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" worlduptown@yahoo.co.uk
Wahai Umat Manusia 'Dalam Al 'Quran Allah Taala Mengarah Perahatian Kita Dari Perkara: 'R i b a'

Firman Allah Taala: 'Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba". Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya'. (Surah Al ‘Baqarah ‘2: Ayat 275)

Firman Allah Taala: 'Allah susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan Ia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa.' (Surah Al ‘Baqarah ‘2: Ayat 276)

Firman Allah Taala: 'Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.' (Surah Al ‘Baqarah ‘2: Ayat 277)

Firman Allah Taala: 'Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang- orang yang beriman'. (Surah Al ‘Baqarah ‘2: Ayat 278)

Firman Allah Taala: 'Oleh itu, jika kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa.' (Surah Al ‘Baqarah ‘2: Ayat 279)
REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" worlduptown@yahoo.co.uk
God Almighty says in the
Holy Quran: "By Time, Indeed, mankind is in loss, Except for those who
have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and
advised each other to patience." (Qur'an, Al-Asr 103)
REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" HebrewKing@mail.com
Spread the WORD: Iman
REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" worlduptown@yahoo.co.uk
REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" worlduptown@yahoo.co.uk
God Almighty says in the
Holy Quran: "By Time, Indeed, mankind is in loss, Except for those who
have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and
advised each other to patience." (Qur'an, Al-Asr 103)

God Almighty says in the
Holy Quran: "By Time, Indeed, mankind is in loss, Except for those who
have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and
advised each other to patience." (Qur'an, Al-Asr 103)
REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" HebrewKing@mail.com
Spread the WORD: Iman
REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" worlduptown@yahoo.co.uk
Historical
Of Usury
As we know, Allah Almighty has forbidden
the taking of usury (riba) and in fact transactions involving usury in any way.
The ayats in the Qur'an and the various hadiths on the subject make it clear
that it is not only forbidden, but forbidden in the strongest terms. It is
referred to as 'war against Allah and the Messenger' and as being '30 times
worse than adultery.'
Strong stuff! Now if Allah makes something
forbidden it is not, God forbid, just for the sake of forbidding something. It
is because there is harm in that thing for human beings and the prohibition is
in order that people should not cause themselves or others harm and upset the
balance of human society.
As we have seen, usury has now penetrated
every sphere of the society we live in. It is the nature of usury to corrupt
and poison everything it touches and there is no doubt that usury is a root
cause of all the sicknesses with which our society is riddled. Wherever there
is a problem, if you trace it back, you find that usury is either directly or
indirectly at its root. So all we have to do to understand why usury is
forbidden to us is to look around us and see what its unlimited practice has
brought about.
Now all Muslims know that usury is
forbidden in Islam. What most people do not know is that it was also completely
forbidden to Jews and Christians as well.
The question must then be asked that if
this is the case, how has the present situation been able to come about?
As Muslims living in this time, it is
essential for us to know this because until we understand the nature of the
system we live in and which governs ever part of the world, we will not be able
to replace it, and restore the limits of Allah which it is our responsibility
to do to the utmost extent that we are able.
When we do look, an interesting picture
emerges which as Muslims we would in fact expect to see, and that is that the
introduction of usury has gone hand in hand with the destruction of belief and
religious values in society.
As I said, usury, being against the law of
Allah, was as forbidden to the Jews and Christians as it is for the Muslims.
There are specific texts forbidding it in the Torah from the time of Moses and
it was among the things that the Christians accepted when they chopped and
changed the teaching of Jesus, peace be upon him.
However, the Jews found or invented a
loophole and came up with a text permitting them to practise usury as a weapon
against their enemies, because as can be seen from the situation today, usury
is the way that a very few people can get power over a great many.
Anyway, throughout the centuries Jews used
it as a way of getting their own back against the Christians, who persecuted
them. However, in spite of the fact that they did get very rich, they were
hated and despised for it. In the 12th century, the handful of English Jews
were so rich that they paid ) of the tax collected in the whole century, but
shortly afterwards it came back at them and those who were not killed by the
people were expelled from the country, not to return as we shall later see for
350 years.
So that was the situation as far as usury
was concerned. There were a few money lenders because people in difficult
circumstances will always need to borrow money, but it was on a very limited
scale and those who did it were hated and reviled because it was known that
what they did was cursed and against Divine Law.
The worst possible insult you could give
anyone in that society was to call them a usurer. Whereas now people might call
one a terrorist or even an Islamic fundamentalist, then they would call them a
'usurer'!
This remained the situation until the 16th
century when something took place which completely changed the way usury was
regarded and allowed what has happened to happen. What occurred in known as the
'Reformation'.
In Germany, Martin Luther decided, with
some justification, that the Roman Catholic Church had become totally corrupt.
He felt that the Church, rather than acting as a bridge between human beings
and God, prevented them having access to God, Accordingly he separated himself
from Rome and created the Protestant Church.
However, by doing this he threw out the baby
with the bath water because by doing it, he rejected canon law which was the
way that what was left of the Shari'ah in Christianity could take effect in
society.
It is a bit like someone saying we must
return to the pure sources of the Kitab wa Sunnah and at the same time throwing
out all the fiqh which goes with them.
The actual results of what he did was (1)
that religion stopped being something which involved every aspect of people's
lives in a tangible way and became a private matter between the individual and
his Lord and (2) that it was now possible for anyone to decide whether
something was right or wrong.
Following on from what Luther had done,
Calvin founded a theocratic state in Geneva and this brings us right back to
usury. He, in the name of religion, passed an edict which for the first time
permitted the practice of usury, arguing that the commercial situation was so
changed that it had become necessary.
The fact that he hedged it round with
strict conditions made no difference. Unscrupulous businessmen pounced on it
with glee. Usury was now permissible and would soon even be respectable. The
issue now became not whether usury was permitted or not, but how much? In one
stroke, the whole economic edifice was changed.
There was, of course, considerable
resistance and a valiant rearguard action was fought which lasted for nearly a
century, One Frenchman called Brodin put the case very succinctly. He said,
'Those who maintain under the cover of religion that moderate usury of 4 or 5%
is just because the borrower gains as much as the lender go against the law of
God which forbids usury absolutely and cannot be revoked.'
However, he and those like him were unable to
stem the flood which has continued unchecked to the present day.
As we have seen, it was a religious split
which allowed usury to come in and since religion as the guardian of Divine Law
was the enemy of usury, religion had to go or at least be made totally impotent
before the usurers would have their way completely.
England was the arena where this process
took place. Following the precedent of of Luther and Calvin, although in his
case it was purely out of self-interest, and English King, Henry VIII, split
with Rome and founded the Church of England.
Until this time religion had constituted
the final authority in all matters and everything else was subordinate to it.
Henry joined together religion and the state in his own person amd by doing so
put them on an equal footing.
Charles I wanted to restore religion to the
place of supremacy but when he tried to do so, Oliver Cromwell fought him and
the Civil War took place. It was a war between the traditional order and the
new economic order represented by the middle classes.
Cromwell defeated the King, had him
executed and established the Commonwealth which was in fact the first secular
state. In it religion was subservient to the state, a department in it.
Cromwell had financed himself by loans from Dutch banks and one of the
conditions was that the Jews were to be allowed back after 350 years to live in
England again. Christianity and Judaism became for the first time equally
acceptable religions under the state.
The monarchy was restored, but on a
constitutional basis, and when was resented by James II, the final blow was
struck. The bankers put in their own man and William of Orange was sent from Holland
to be king of England. The usurers were now in control of the state which was
in control of religion.
From this time on religion became
increasingly irrelevant. It no longer wielded any real power at all. The
usurers had won the day.
The Muslims escaped this process as long as
the border between Dar al-Islam and Dar al-Kufr remained clear-cut and strongly
defended.
However, when Napoleon entered Egypt, an
open wound was created in the heart of Islam and through it flowed the poison
of usury into the bloodstream of Islam. Students were sent to Europe, the Suez
Canal was built, and lo and behold a fatwah was issued making usury halal and
the first banks were opened.
Now, of course, the situation is such that
the Muslims are as much in the power of the usurers as the Europeans or even
more so.
The importance of this issue can be seen
from the fact that the last ayats to be revealed in the Qur'an were about usury
and the Messenger of Allah made a point of stressing it in the Final Khutbah on
the Farewell Hajj and ordered us to cut off from it.
. . . Remember that you will find the Lord
and He will make a calculation on all deeds.
He has forbidden usury, therefore all matters
involving the Riba canceled for now.
Beware of Satan for the safety of your
religion.
He gave up lead you astray in big things,
so be vigilant that you do not follow him in small things. . . (Last Sermon of
Prophet Muhammad Sallallaahu `Alayhi-waa-saw. Kutbah were presented at the 9th
of Dhul-Hijjah 10 AH in the Valley of the Year Uranah, Mount Arafat).
We have to see that just as Quraysh were
the enemies of the first Muslims, our enemies are the usurers and the economic
system by which the whole world is enslaved. We think we are responsible,
freely deciding people, but this is self delusion.
We are in fact passive slaves to a
destructive and corrupting system set up in direct contravention to the law of
Allah. No effort is made to confront this and change it. It is as if we are
praying in a sewer. Our job is to establish Islam.
We are responsible to Allah for upholding
the limits of Allah and to do this we have to confront the economic system and
indeed many of the other systems under which we live.
"Abolish the TAX And EveryOne In the
WORLD Will be A Millionaire!"
MaaSyaaAllah, laa-quwwata-illaa-billah. 'Ameen.
REMEMBER: "UMATi, UMATi, UMATi" worlduptown@yahoo.co.uk
O Mankind In Al 'Quran God Almighty Directing Our Attenttion to the matter: ‘Usury’ ('R iba')

God Almighty says in the Holy Quran: 'Those who consume interest cannot stand (on the Day of Resurrection) except as one stands who is being beaten by Satan into insanity. That is because they say, "Trade is (just0 like interest." But Allah has permitted trade and has forbidden interest. So whoever has received an admonition from his Lord and desists may have what is past, and his affair rests with Allah. But whoever returns to (dealing in interest or usury) - those are the companions of the Fire; they will abide eternally therein.' (Surah Al ‘Baqarah ‘2: verse 275)

God Almighty says in the Holy Quran: 'Allah destroys interest and gives increase for charities. And Allah does not like every sinning disbeliever.' (Surah Al ‘Baqarah ‘2: verse 276)

God Almighty says in the Holy Quran: 'Indeed, those who believe and do righteous deeds and establish prayer and give zakah will have their reward with their Lord, and there will be no fear concerning them, nor will they grieve.' (Surah Al ‘Baqarah ‘2: verse 277)

God Almighty says in the Holy Quran: 'O you who have believed, fear Allah and give up what remains (due to you) of interest, if you should be believers.' (Surah Al ‘Baqarah ‘2: verse 278)

God Almighty says in the Holy Quran: 'And if you do not, then be informed of a war [against you] from Allah and His Messenger. But if you repent, you may have your principal - [thus] you do no wrong, nor are you wronged.' (Surah Al ‘Baqarah ‘2: verse 279)